Cârlig de tractare pe mașină în România, cât este de legal dispozitivul de remorcare? Ce spune Codul Rutier

de: Alexandru Puiu
22 08. 2024

Cârligul de tractare este un dispozitiv folosit frecvent de șoferii din România, fie pentru a remorca o rulotă sau o remorcă, fie pentru a-și proteja vehiculul în cazul unui impact din spate. Însă, întrebarea care stă pe buzele multor conducători auto este dacă acest dispozitiv este legal în toate situațiile și ce spune Codul Rutier despre utilizarea lui.

Cârligul de tractare: legalitate și omologare

Legislația rutieră din România permite montarea unui cârlig de tractare pe autovehicule, dar cu anumite condiții. În primul rând, cârligul de tractare trebuie să fie omologat. Acest lucru înseamnă că dispozitivul trebuie să aibă o certificare națională sau internațională care să ateste faptul că este fabricat conform unor standarde de calitate și siguranță. Producătorul este responsabil pentru obținerea acestei omologări, care implică testarea materialelor și a rezistenței dispozitivului.

Marian Croitoru, profesor de legislație rutieră și instructor auto, a explicat pentru ProMotor că în România nu există restricții privind tipul de cârlig de tractare care poate fi montat pe un vehicul, atâta timp cât acesta este omologat. Dacă cârligul nu este omologat, există riscuri semnificative, deoarece materialul din care este fabricat ar putea fi de calitate inferioară, crescând astfel riscul de rupere în timpul utilizării.

Cu toate acestea, nu este necesară omologarea dispozitivului la Registrul Auto Român (RAR), dar este esențial ca acesta să fie omologat de producător și să poată fi verificat printr-o serie de identificare. În cazul în care un șofer utilizează un cârlig neomologat și produce un accident, el poate fi considerat vinovat, chiar dacă nu există o sancțiune specifică pentru utilizarea unui astfel de dispozitiv.

Când riscă șoferii să fie amendați

Legea rutieră prevede sancțiuni clare pentru utilizarea telefoanelor mobile sau altor dispozitive electronice în timpul condusului, dar în cazul cârligului de tractare, legislația este mai permisivă. În România, nu există o amendă specifică pentru utilizarea unui cârlig de tractare neomologat, atâta timp cât nu este folosit în mod activ pentru remorcare.

Cu toate acestea, șoferii care utilizează un cârlig de tractare pentru a-și proteja vehiculul în cazul unui impact din spate trebuie să fie conștienți de posibilele consecințe. În alte țări europene, utilizarea unui cârlig de tractare atunci când nu se remorchează un alt vehicul este interzisă, tocmai din cauza potențialului său de a provoca avarii semnificative altor vehicule în cazul unui accident. În România, această practică nu este interzisă, dar poate ridica probleme în cazul unei coliziuni.

De ce alege lumea să monteze cârligul de tractare?

Mulți șoferi aleg să monteze un cârlig de tractare pentru a-și proteja vehiculul, având în vedere că, în cazul unei coliziuni din spate, celălalt vehicul va suferi, de obicei, daune mai mari. Astfel, mașina echipată cu un astfel de dispozitiv poate rămâne aproape intactă, în timp ce vehiculul care a provocat accidentul poate avea nevoie de reparații costisitoare.

Deși cârligul de tractare poate oferi o protecție suplimentară, este important ca șoferii să fie conștienți de implicațiile sale legale și de responsabilitatea pe care o au în cazul unui accident. Utilizarea unui dispozitiv omologat și conform standardelor de siguranță este esențială pentru a evita problemele legale și pentru a asigura siguranța pe drumurile publice